Home

Programma 6 - Sociaal Domein

Wat zijn onze ambities?

1. Meedoen in de samenleving

Omschrijving

Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is.

Onze speerpunten zijn:

  • Uitvoering 'Krachtig Noordoostpolder'
  • Preventie is belangrijk
  • De taal leren voor gelijke kansen
  • Aandacht voor werk en inkomen
  • Ruimte voor innovatieve zorg

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

1.1 We stellen het programmaplan Samen en Gezond op en starten met de uitvoering hiervan

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

Op basis van het procesvoorstel Samen en Gezond (Q3 2024) maken we een inhoudelijk programmaplan als opvolger van het programma 'Grip op sociaal domein'. We focussen ons op thema’s zoals het versterken van kwetsbare buurten, wijken en dorpen, bestaanszekerheid, de gezondheid van onze inwoners en de zelf- en samenredzaamheid in de samenleving en de samenwerking tussen maatschappelijke partners. Dit doen we aan de hand van drie programmalijnen: bestaanszekerheid, kansengelijkheid en een gezond leven makkelijker maken.

Wat is de status van deze activiteit?

Het programmaplan Samen & Gezond is gereed en vastgesteld door de gemeenteraad in mei '25.  

Activiteit

1.2 We evalueren en actualiseren het deelplan jeugd

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

Het deelplan jeugd dateert uit 2019. De doelen beschreven in dit plan lopen tot 1 januari 2025 en dat geeft aanleiding tot evaluatie van dit plan. Daarnaast is dit een natuurlijk moment om het plan bij te stellen naar de huidige actualiteit, zoals de veranderingen in het regionale zorglandschap en de hervormingsagenda jeugd.

Wat is de status van deze activiteit?

In de regio Flevoland is de jeugdhulp momenteel zo in ontwikkeling dat het wenselijk is om de actualisatie van het deelplan jeugd uit te stellen tot in 2026. Dit komt doordat de ambtelijke capaciteit nodig is voor de regionale inkoop van jeugdhulp per 1 januari 2026. Bovendien kunnen de inhoudelijke wijzigingen en de ontwikkelingen vanuit de hervormingsagenda jeugd op deze manier goed worden verwerkt. Om vertraging te voorkomen, zal de evaluatie van het deelplan jeugd wel volgens planning in de tweede helft van 2025 worden opgeleverd.

Activiteit

1.3 We werken toe naar verdergaande regionale samenwerking voor jeugdhulp

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

De samenwerking tussen gemeenten in Flevoland, aanbieders en andere domeinen moet worden versterkt. Dit blijkt ook uit het landelijke onderzoek van het ministerie van VWS naar de 'robuustheid' van de verschillende jeugdhulpregio's. Dit vraagt in Flevoland om een verdergaande, dan de huidige, regionale samenwerking op het gebied van lokale jeugdhulp. Deze geven we verder vorm, waarbij de hervormingsagenda Jeugd als leidraad geldt. Waarbij we een goede verbinding tussen regionale en lokale zorg alsook de toegang voor ons randvoorwaardelijk is.

Wat is de status van deze activiteit?

De regionale samenwerking verloopt moeizaam. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat de gemeente Lelystad en de overige 4 gemeenten een verschil van inzicht hebben over de uitgangspunten die onder deze samenwerking liggen. Tot op heden hebben gesprekken niet geleid tot een doorbraak. En als gevolg daarvan onderzoekt momenteel een externe commissie wat er nodig is uit deze impasse te raken. Ondertussen zetten de 4 gemeenten wel stappen in het gezamenlijk inkopen van jeugdzorg in lijn met de uitgangspunten van de aanstaande wetswijziging. Dit is noodzakelijk omdat de contracten van de verschillende gemeenten aflopen en tijdige contractering daardoor noodzakelijk is. Of en op welke wijze gemeente Lelystad hierop aan zal sluiten is nog onduidelijk.

Activiteit

1.4 We onderzoeken of de toegang als gevolg van de hervormingsagenda anders ingericht moet worden

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

Een van de pijlers in hervormingsagenda is de toegang. Er wordt gesproken over stevige lokale toegangsteams. Daarbij is opgenomen dat lokale teams zelf basishulp moeten bieden en een vertrouwd aanspreekpunt blijven. In welke vorm dat is en op welke wijze onderzoeken we in 2025. Deze ontwikkelingen van de hervormingsagenda hebben mogelijk impact op de inrichting van de toegang van het gehele sociale domein.

Wat is de status van deze activiteit?

De ontwikkeling van stevige lokale toegangsteams staat nog in de startfase. Onlangs heeft de VNG een werkpakket beschikbaar gesteld dat gemeenten ondersteunt bij het uitvoeren van de doelen uit de Hervormingsagenda Jeugd. We zijn momenteel bezig met de eerste stappen, waaronder het verkennen van de meest passende vorm voor deze teams. Het realiseren van stevige lokale teams is een transitieproces tot 2028, met 2025 en 2026 als belangrijke tussenstappen voor het uitzetten van richtingen en verdere doorontwikkeling

Activiteit

1.5 We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van gezondheidscentrum 'Het Vlie'

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

Als gemeente zijn we actief betrokken als samenwerkingspartner bij 'Het Vlie'. Het Vlie kent twee programmalijnen: Samenwerken & Bouwen. De lijn Samenwerken kenmerkt zich vooral in het verbinden van het sociaal en medische domein. Dit is tevens een opdracht vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Passend bij onze rol trekken we samen op met de partners binnen de gezondheidsketen om de zorg voor onze inwoners zo goed mogelijk te organiseren. Om dit te benadrukken is een intentieovereenkomst ondertekend.

In 2025 werken we concreet aan de uitwerking van het integraal zorgconcept. Het gaat hier in het bijzonder om de verbinding tussen de gemeentelijke inzet (preventie en maatwerk) en medisch specialistische zorg.

Wat is de status van deze activiteit?

Per januari 2025 is de inhoudelijke lijn "Samenwerken van het Vlie" verdergegaan onder de ontwikkeling "Zorgtransformatie Noordelijk Flevoland". Daarbij is ook onze rol van samenwerkingspartner gewijzigd naar volledig partner. Samen met de gemeente Urk is de gemeente Noordoostpolder opdrachtgever om te komen tot een gedragen zorgtransformatieplan voor Noordelijk Flevoland. Ons gezamenlijke doel hierbij is om toekomstbestendige zorg op een goede manier te organiseren. Hiervoor is gedeelde urgentie, gezamenlijk perspectief en vooral partnerschap nodig. In de 1e helft van 2025 is gewerkt aan de werkagenda en aan de indiening van de snelle toets. Helaas heeft de beoordelingscommissie van de zorgverzekeraar een negatieve reactie gegeven op de snelle toets op de "IZA - aanvraag". Als reden werd genoemd dat de impact van de transformatie nog onvoldoende onderbouwd zou zijn. Achtereenvolgens werd op 17 juni 2025 bekend dat er per 1 juli 2025 een stop op nieuwe aanvragen transformatieplannen is. Dit betekent dat we moeten anticiperen op deze nieuwe situatie. Als partners blijven we werken aan de Zorgtransformatie Noordelijk Flevoland vanuit gedeelde urgentie, gezamenlijk perspectief en partnerschap. De verwachting is dat het gezamenlijke zorgtransformatieplan/werkagenda in het eerste kwartaal 2026 wordt opgeleverd. Ondertussen lopen de bestaande initiatieven rond spoedzorg en zorgcentrum het Vlie door. Dit plan is onze gezamenlijke stip op de horizon, uitgewerkt naar diverse deelgebieden en activiteiten. Financiële dekking vanuit de transformatiemiddelen IZA is in haar totaliteit niet meer gegarandeerd. Onze lokale IZA middelen kunnen worden aangewend voor inzet vanuit de gemeente Noordoostpolder. Andere partners zullen ook zelf moeten investeren en er wordt gezamenlijk op zoek gegaan naar andere subsidiemogelijkheden.
Zowel Antonius als ZONL zijn in gevorderd stadium om te komen tot nieuwbouw aan de Urkerweg. De plannen hiervoor krijgen steeds meer vorm. De verwachting is dat Antonius eind 2026/begin 2027 een nieuw gezondheidscentrum realiseert. Als gemeente voeren we gesprekken over uitbreiding van zorgaanbod in het te realiseren gezondheidscentrum. ZONL koerst op realisatie in 2027/2028.

Activiteit

1.6 We onderzoeken de effecten van Welzijn op Recept

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

In 2024 zijn we gestart met de uitvoering van Welzijn op Recept. Hiervoor ontvangen we tot dusver incidentele middelen. We onderzoeken wat de effecten van deze interventie zijn en hoe we deze duurzaam kunnen voortzetten.

Wat is de status van deze activiteit?

Het college is in 2024 gestart met de uitvoering van Welzijn op Recept. Hiervoor ontvangen wij tot nu toe tijdelijke financiële middelen. We onderzoeken wat het effect is van deze aanpak en hoe we deze in de toekomst kunnen voortzetten. We zijn hierover in gesprek met Carrefour. Zij leveren informatie aan over de resultaten van Welzijn op Recept. In de perspectiefnota is budget gereserveerd voor het structureel uitvoeren van welzijn op recept. Dit aanbod is dé verbinding tussen het sociaal en medisch domein.

Activiteit

1.7 We zetten Noordoostpolder op de kaart om het huisartsentekort te verminderen

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

Passend bij de rol die we als gemeente hebben, zetten we in op continuering van de ingezette aanpak.
Dat betekent, dat het regionaal opleiden en het concept polderdokter.nl worden voortgezet. Daarnaast ontwikkelen we in 2025 een concreet aanbod voor toekomstige huisartsen, om hen te binden aan Noordoostpolder. Ook hebben we een actieve rol in het opzetten van de 0-praktijk.

Wat is de status van deze activiteit?

De campagne Polderdokter verloopt naar wens. Er is veel aandacht voor deze campagne en het leidt tot nu toe tot gestage instroom in het regionaal opleiden. Het doel is dat 50% van deze nieuwe huisartsen blijft in de gemeente Noordoostpolder. Plannen voor het vernieuwen van concreet aanbod voor toekomstige huisartsen is onderdeel van de besluitvorming perspectiefnota 2026 e.v. en programmabegroting 2026 e.v. Werving nieuwe huisartsen voor een nieuwe 0-praktijk heeft tot nu toe geen nieuwe huisartsen opgeleverd. Voortschrijdend inzicht is dat er wellicht beter ingezet kan worden op het uitbreiden van bestaande praktijken of het vestigen van een nieuwe praktijk (maar dan vanuit een bestaande organisatie). Sommige bestaande huisartspraktijken willen wel groeien, maar kunnen dit niet altijd vanwege ruimtegebrek. Het college heeft op 24 juni 2025 ingestemd met de Notitie huisvesting huisartsen gemeente Noordoostpolder. Deze wordt gebruikt als leidraad om de huisvesting van huisartspraktijken voor de toekomst goed te organiseren.

Activiteit

1.8 We ronden het beleid voor asiel en integratie af

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We concretiseren het beleid op het gebied van asiel en integratie in het programma Samen en Gezond om nieuwkomers in de Noordoostpolder kansen te bieden te integreren in de directe leefomgeving en zo bij te dragen aan de sociale cohesie. We nemen hier de uitkomsten van het onderzoek naar de toereikendheid van onze sociale voorzieningen voor (arbeids)migranten in mee.

Wat is de status van deze activiteit?

Eind 2024 is door de raad de startnotitie voor de visie op asiel, migratie en integratie vastgesteld. Het proces en de deadlines die daarin zijn beschreven hebben vertraging opgelopen. De compacte rapportage met de uitkomsten van interviews en groepsgesprekken is aan het college aangeboden. Door de daaruit voortkomende wijzigingen welke nog doorgevoerd moeten worden, kan de beeldvormende sessie in de commissie Samenlevingszaken nog niet plaatsvinden. De beeldvormende sessie is een voorwaarde voor de op te stellen keuzenota voor de raad. Het vaststellen van het beleid zal naar verwachting in 2026 plaatsvinden.

Activiteit

1.9 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het rekenkameronderzoek minimabeleid

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We werken de aanbevelingen uit tot een concrete uitvoeringsagenda met bijbehorende planning en starten met de uitvoering ervan.

Wat is de status van deze activiteit?

Het Plan van Aanpak uitwerking aanbevelingen Rekenkameronderzoek Armoede is in juni door de raad vastgesteld. De uitvoering wordt opgestart.

Activiteit

1.10 We ontwikkelen een regionaal werkcentrum

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

Als gemeente hebben we de taak gekregen om samen met andere Flevolandse gemeenten en UWV een Regionaal Werkcentrum vorm te geven. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers bieden we zo via de regionale loketten toegang tot de dienstverlening die zij nodig hebben van een regionaal publiek-privaat samenwerkingsverband van sociale partners, gemeenten, UWV, SBB en onderwijsinstellingen.

Wat is de status van deze activiteit?

Het regionaal werkcentrum wordt in het Regionaal Werkbedrijf Flevoland voorbereid en uitgevoerd. De planning is implementatie per 1/1/26.

Activiteit

1.11 We werken aan de uitkomsten van het onderzoek naar de uitvoering van de Participatiewet

Portefeuillehouder:

Linda Verduin

In 2024 is onderzoek gedaan naar een bij gemeente Noordoostpolder passende inrichting van de uitvoering van de Participatiewet. Een uitvoering die in staat is in te spelen op en mee te bewegen met de verwachte toekomstige ontwikkelingen. In 2025 werken wij aan de aanbevelingen uit het onderzoek.

Wat is de status van deze activiteit?

Inmiddels werken we er met een ontwerpteam (bestaand uit collega's van de WerkCorporatie en USD) aan om scenario 2: 'De taken van USD en WerkCorporatie combineren' verder uit te werken en te implementeren. Ook werken we aan andere inhoudelijke aanbevelingen uit het rapport.  

Activiteit

1.12 We werken aan de doordecentralisatie Beschermd Wonen

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

Gemeenten, Rijk en andere partijen werken al jaren aan de transitie “van beschermd wonen naar een beschermd thuis”. Ondanks voortdurend uitstel gaat de samenwerking met de regiogemeenten onverminderd door. En wordt er verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. In 2025 implementeren we de lokale toegang tot beschermd wonen. Hiertoe zijn regionale afspraken gemaakt, waarbij lokale gemeenten meer regie krijgen.

Wat is de status van deze activiteit?

Het proces voor de implementatie loopt op schema en zal in 2026 operationeel zijn. De regie op beschermd wonen komt bij de lokale gemeente liggen. Tevens blijft er een samenwerking met de regio en zal de regiogemeente eindverantwoordelijk blijven voor de beschikking en financiën.  

Activiteit

1.13 We implementeren de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

Met ingang van 1 januari 2026 wordt de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo weer ingevoerd (ivb). In 2025 treffen we de voorbereidingen hiervoor. De ivb vervangt met ingang van 2026 het abonnementstarief voor maatwerkvoorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Wat is de status van deze activiteit?

De invoering is vooralsnog opgeschoven naar 2028. Het Rijk heeft de vervanging van het abonnementstarief door een Inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage (ivb) opgeschoven naar 1 januari 2027 in plaats van 1 januari 2026. Want het wetsvoorstel Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 was vertraagd en kon hierdoor niet 9 maanden voor 1 januari 2026 worden gepubliceerd (de noodzakelijke implementatietermijn). Inmiddels is het wetsvoorstel Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 als gevolg van de val van het kabinet op 25 juni 2025 controversieel verklaard door de Tweede Kamer. De inwerkingtreding van deze wet is vooralsnog voorzien per 1 januari 2028 in plaats van per 1 januari 2027. Deze ontwikkelingen maken dat de financiële consequenties zeer onzeker zijn. Deze worden derhalve vooralsnog niet meegenomen in het Financieel Meerjarenperspectief 2026-2029.
In 2025 zijn we voor zover mogelijk gestart met de voorbereidingen voor de invoering van de ivb. De voorbereidingen liggen op schema.

Activiteit

1.14 We ontwikkelen een lokale inclusie agenda

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

Gemeenten zijn verplicht om periodiek een plan (Lokale Inclusie Agenda) vast te stellen. Dit om uitvoering te geven aan het VN-verdrag handicap. In 2025 stellen we een Lokale Inclusie Agenda (LIA) op.

Wat is de status van deze activiteit?

De ontwikkeling van een lokale inclusie agenda ligt op koers. De verwachting is dat deze in 2025 wordt afgerond.  

Activiteit

1.15 Meer sporten en bewegen in openbare ruimte

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

In 2023 heeft u aan dorpsbelangen en wijkplatforms gevraagd om met ideeën te komen om sporten en bewegen in de openbare ruimte te stimuleren. We zetten de in 2024 gestarte pilot voort en evalueren eind 2025 de opbrengsten hiervan. Op basis van de evaluatie doen we een voorstel voor een eventueel vervolg.

Wat is de status van deze activiteit?

Momenteel wordt gewerkt aan de realisatie van de ideeën die tijdens de eerste inventarisatieronde zijn voorgesteld. De planning is om een tweede inventarisatieronde te starten om nieuwe ideeën op te halen.

Activiteit

1.16 We werken gebiedsgericht vanuit het Manifest Sociaal Domein in Ens en Revelsant

Portefeuillehouder:

Hans Wijnants

We werken aan vitale gemeenschappen. Dat doen we door het revitaliseren van een duurzaam voorzieningenniveau (ontmoeting, recreatie, cultuur). Dit doen we gebiedsgericht in samenwerking met welzijnsorganisatie Carrefour, politie, gebiedsregisseurs (IGW), Mercatus, GGD en Zorggroep Oude Nieuwe Land. We werken daarbij vanuit Manifest Sociaal Domein en zetten extra in op het dorp Ens en de wijk Revelsant in Emmeloord. Daarbij gaan we bij de inwoners van Ens positieve gezondheid meer onder de aandacht brengen. En in Revelsant werken we aan de verbetering van de leefbaarheid in combinatie met het terugdringen van gezondheidsverschillen.

Wat is de status van deze activiteit?

Samen met de partners geven we uitvoering aan het gebiedsgericht werken. Vanuit het Manifest Sociaal Domein is specifiek ingezet op Ens en Revelsant om met elkaar te onderzoeken waar de partners elkaar kunnen versterken om de dienstverlening aan onze inwoners te optimaliseren. In de 1e helft van 2025 heeft inwonersparticipatie plaatsgevonden in de twee wijken wat uiteindelijk in de 2e helft van 2025 moet leiden tot een gezamenlijk uitvoeringsplan voor desbetreffende wijk/dorp. Daarnaast kijken we ook vanuit de fysieke leefomgeving wat we kunnen bijdragen aan het bevorderen van positieve gezondheid in Ens en het verbeteren van de leefbaarheid (en het verkleinen van de gezondheidsverschillen) in Revelsant.   

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 14:27:18 met de export van 10/07/2025 14:19:45