Home

Programma 1 - Fysieke Leefomgeving

Wat zijn onze ambities?

1. We maken werk van wonen

Omschrijving

De Noordoostpolder is klaar voor groei en daar bieden we ruimte aan. We werken toe naar een woningmarkt met een goed evenwicht tussen vraag en aanbod, in alle dorpen en in Emmeloord. Niet alleen in het aantal woningen, maar ook in variatie. Zo is er voldoende aanbod voor verschillende doelgroepen en stimuleren we de doorstroming. Een goede mix van woningen in dorpen en wijken versterkt de leefbaarheid. We willen dat woningen duurzaam en levensloopbestendig zijn en dat ze in een groene, gezonde en klimaatbestendige leefomgeving staan.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

1.1 We bieden ruimte om woningen te bouwen

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Zoals in de Omgevingsvisie genoemd gaan we uit van 3.300 woningen autonome groei en minimaal 5.000 tot 10.000 extra woningen als de Lelylijn met station wordt aangelegd. In 2025 werken we door aan zachte plannen zodat deze verder richting besluitvorming en uitvoering gaan en realiseren we harde plannen. We gebruiken onder andere het Woonbehoefteonderzoek uit 2024 om per plan een passende verdeling van het aantal en de typen woningen te maken. Het Ontwikkelperspectief gaan we updaten zodat we goed in beeld hebben in welke richting we elke kern willen uitbreiden en waar mogelijkheden voor inbreiding zijn. We bieden ruimte voor het realiseren van CPO-initiatieven. Er zijn al verschillende projecten opgestart en hier gaan we in 2025 mee door.

Wat is de status van deze activiteit?

Op basis van de plannen (hard en zacht) die in onze planmonitor staan is de verwachting dat we het aantal van 3300 gaan halen. We blijven werken we aan het realiseren van voldoende passende woningen. Het genoemde Woonbehoefteonderzoek en Ontwikkelperspectieven woonlocaties 2025-2035 zijn nog steeds de basis.

Activiteit

1.2 We spannen ons in om meer woningen op erven mogelijk te maken

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Al enkele jaren zijn we met de provincie Flevoland in gesprek om de ’Regeling extra wonen op erven’ structureel te maken. Wonen op erven is ook onderdeel van onze Omgevingsvisie. Daarnaast hebben we een ervenconsulent die zich richt op bijvoorbeeld de woonfunctie op vrijkomende erven. Bij de ontwikkeling van de erven houden we aandacht voor de agrarische bedrijvigheid en de kenmerkende landschappelijke structuur van de Noordoostpolder, want die is onderdeel van ons erfgoed. We zetten ons in om gezamenlijk met provincie het experimentenkader structureel te maken en kijken naar het verruimen van de ruimtelijke mogelijkheden voor wonen en bedrijvigheid.

Wat is de status van deze activiteit?

Het experimentenkader wordt omgezet naar het nieuwe ervenbeleid 2.0. Die wordt naar verwachting in 2025 vastgesteld.

Activiteit

1.3 We zorgen voor een nette, veilige en groene openbare ruimte

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Het groen in de openbare ruimte beheren we volgens de vastgestelde onderhoudsniveaus, bijvoorbeeld vanuit het Beleidsplan Openbare Ruimte. Naast reguliere werkzaamheden, zoals maaien en snoeien, vraagt dit soms plaatselijk om extra ingrepen die niet binnen de bestaande budgetten passen. Bijvoorbeeld voor het verbeteren van de ondergrondse groeiruimte van de bomen en voor het renoveren van heestervakken. Daarnaast nemen de kosten van het regulier beheer toe door onder andere droogte, boomziekten, invasieve soorten en inspectiewerkzaamheden in verband met veiligheid. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bestrijden van reuzenberenklauw en Japanse duizendknoop, ecologisch (berm)beheer en boominspecties en extra snoeiwerk.

Wat is de status van deze activiteit?

Het groen in de openbare ruimte beheren we volgens de vastgestelde onderhoudsniveaus, zoals beschreven in het Beleidsplan Openbare Ruimte. Naast de reguliere werkzaamheden, zoals maaien en snoeien, zijn soms extra ingrepen nodig die buiten de bestaande budgetten vallen. Door langdurige droogte moet nieuwe beplanting extra worden bewaterd. Ook zien we dat de kwaliteit van plantvakken afneemt door veroudering. Tegelijkertijd nemen de kosten voor het reguliere beheer toe, door een kostenstijging als gevolg van hogere marktprijzen bij inschrijvende partijen. Gestart is met het opstellen van een meerjarig investeringsplan voor groen en bomen. Hiermee wordt inzage gegeven in de investeringskosten om een vitale groenstructuur te behouden. Keuzes worden naar verwachting meegenomen in de volgende perspectiefnota.

Activiteit

1.4 We maken nieuw beleid voor de openbare ruimte

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We maken opnieuw keuzes over inrichting en onderhoud van de openbare ruimte en over het budget daarvoor. Want het oude beleidsplan loopt af en er zijn ontwikkelingen die om nieuwe beleidskeuzes voor inrichting en beheer vragen. Bijvoorbeeld de Omgevingsvisie en de aandacht voor klimaat-adaptatie en bewegen, sporten en spelen.

Wat is de status van deze activiteit?

Het nieuwe Beleidsplan Openbare Ruimte wordt in het najaar voor besluitvorming aangeboden aan de raad.

Activiteit

1.5 We zetten in op direct contact met inwoners over participatie en initiatieven

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We informeren en stimuleren de inwoners over de mogelijkheid om zelf met ideeën en initiatieven te komen in de wijken, bijvoorbeeld door middel van het uitdaagrecht. Dit naar verhouding van de grootte van de wijk. Dit doen we aan de hand van de ervaringen die Wijkbeheer heeft uit Emmelhage. Voorbeelden van deze initiatieven zijn onder andere het vergroenen van de wijk, aanleggen van gemeenschapstuinen, het aanpakken van te hard rijden in de straat en het stimuleren van activiteiten.

Wat is de status van deze activiteit?

We betrekken bewoners vanaf het begin actief bij participatie in de openbare ruimte. Dit gaat o.a. om vergroening, herinrichting buurtspeeltuinen en de aanleg van kabouter- belevenispaden.  
Door bewoners tijdig mee te nemen in de informatie en door de rol die bewoners in realisatie en onderhoud hierin willen vervullen, ervaren we de kracht van samenwerking. Hierdoor zien we een toenemende proactievere rol van bewoners die zich bewust worden van het samenspel tussen gemeente en inwoner. Voorbeelden van vormen van samenwerking zijn buurtgesprekken, ontwerpsessies of trajecten met onze ketenpartners. Hiermee creëren we meer draagvlak en stimuleren we van de mogelijkheid van Right to Challenge. We zetten in op duurzaamheid en toekomstbestendige oplossingen in de leefomgeving.

Activiteit

1.6 Uitvoeringsagenda wonen en zorg

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

We gaan aan de slag met de acties in de Uitvoeringsagenda wonen en zorg die we in 2024 hebben opgesteld met betrokken partijen zoals zorgpartijen en Mercatus. Het gaat daarbij om acties zoals verbetering samenwerking, plannen opstellen voor (zorg)geschikte woningen en de monitoring.  

Wat is de status van deze activiteit?

Begin april is de uitvoeringsagenda wonen en zorg die inmiddels uitvoeringsagenda Wonen, Welzijn en Zorg heet, getekend. Hierin staan 3 actielijnen. We zijn momenteel samen met de betrokken partijen bezig met de plannen van aanpak voor de uitvoering van deze actielijnen.

Activiteit

1.7 Volkshuisvestingsprogramma

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Het Volkshuisvestingsprogramma is een verplicht omgevingsprogramma dat voortkomt uit de omgevingsvisie. Het vervangt onder andere de huidige woonvisie. We gaan aan de slag met het opstellen en uitwerken van dit programma. Verder zal er een relatie moeten worden gelegd met het bestaande beleid en zal er een link moeten worden gelegd met het omgevingsplan. Ook is dit het eerste omgevingsprogramma en zullen we bekijken waar rekening mee moet worden gehouden bij het opstellen van andere nieuwe omgevingsprogramma’s.  

Wat is de status van deze activiteit?

De Wet versterking regie is nog niet in werking getreden en dit zal op zijn vroegst 1 januari 2026 zijn. Het volkshuisvestingsprogramma wordt eind 2026 vastgesteld. Vanuit de VNG komt een handreiking die gemeenten op weg helpt bij het maken van het programma. We hebben al flinke stappen gemaakt door onder andere het woonbehoefteonderzoek en de ontwikkelperspectieven.

Activiteit

1.8 Vervolgonderzoek mogelijkheden woonwagens

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

We werken aan een afgewogen besluitvormingsproces betreffende het wel of niet honoreren van de uitbreidingsbehoefte van woonwagens. We hebben vanuit het Rijk de opdracht om voldoende rekening te houden met, en ruimte te geven aan woonwagenbewoners. Daarom inventariseren we de woonbehoefte en kijken we welke mogelijkheden er zijn om nieuwe standplaatsen te realiseren (op bestaande en/of nieuwe locaties) mocht dat nodig zijn. Ook kijken we opnieuw naar taken en verantwoordelijkheden en toezicht en handhaving.

Wat is de status van deze activiteit?

De uitbreidingsbehoefte is geïnventariseerd. Deze opgenomen in de rapportage woonwagenlocaties Noordoostpolder. Hierin staan tevens een aantal aanbevelingen ten aanzien van de woonwagenlocaties. Op basis hiervan is de gebiedsregisseur aan de slag gegaan en is bezig met het opstellen van een plan van aanpak voor de korte en langere termijn.

Wat zijn onze ambities?

2. Veilige wegen en goede bereikbaarheid

Omschrijving

Veilige buitenwegen en goede bereikbaarheid zijn onze doelen voor de komende 10 jaar. We willen dat de Noordoostpolder beter bereikbaar wordt, in alle vormen.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

2.1 We maken werk van de verbreding van de N50

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Veel inwoners van de Noordoostpolder maken gebruik van de N50. Het is een van de belangrijkste ontsluitingswegen voor onze gemeente. Volgens het Ministerie van I&W zouden de werkzaamheden op z’n vroegst in 2028 kunnen beginnen. Hoewel de N50 niet is vermeld in het nieuwe Regeerakkoord als één van de 17 prioritaire projecten blijft de urgentie om dit uit te voeren hoog. Gezien de blijvende risico’s op onveilige situaties is het onwenselijk dat pas in 2028 wordt gekeken naar verbreding van de rijbanen, hetgeen we in alle gremia bespreekbaar maken zoals de Regio Zwolle en Samen Maken we Flevoland (SMF).

Wat is de status van deze activiteit?

De lobby voor de gewenste aanpak van de N50 hebben we samen met onze partners in de regio doorgezet. Het heeft nog niet tot de gewenste uitkomsten geleid. De toegezegde verkeersveiligheidsmaatregelen bleken zelfs veel duurder te zijn geworden door nieuwe kostenramingen van RWS. Onze lobbyactiviteit blijven we voortzetten. De vorming van een nieuw kabinet biedt wellicht weer kansen.

Activiteit

2.2 Aansluitingen A6 met provincie

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We blijven ons actief inzetten om de aansluitingen 14 en 15 op te waarderen en dit op zo'n kort mogelijke termijn te realiseren. Dit doen we gezamenlijk met provincie Flevoland, de wegbeheerder van beide ontsluitingswegen bij de aansluitingen op de A6.

Wat is de status van deze activiteit?

We hebben onze voorziene (verhoogde) gemeentelijke bijdrage opgenomen in de PPN. We ondersteunen de Provincie in haar aanvraag voor Rijksmiddelen. De berichten zijn positief, maar de val van het kabinet brengt onzekerheid over de toekenning van de Rijksmiddelen met zich mee.

Activiteit

2.3 We werken mee aan de realisatie van de Spuiweg

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Samen met provincie Flevoland en gemeente Urk, werkt Noordoostpolder samen om een nieuwe weg tussen de aansluiting A6/Domineesweg en Staartweg te realiseren (Spuiweg). In 2025 wordt toegewerkt naar een projectbesluit. Financiële afspraken worden in 2025 concreet gemaakt tussen gemeente Urk en Noordoostpolder.

Wat is de status van deze activiteit?

Werkzaamheden hieromtrent lopen volgens planning. Duidelijkheid over financiële haalbaarheid volgt in het najaar. Onze voorziene bijdrage conform de BOK is opgenomen in de PPN.

Activiteit

2.4 Renovatie en versterken Kadoelerbrug

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Vorig jaar is gestart met de voorbereiding van de renovatie en selectie van een aannemer. In 2025 voeren we de renovatie uit. De werkzaamheden lopen door tot begin 2026.

Wat is de status van deze activiteit?

De eerste fases van de voorbereiding zijn gereed en de aanbesteding voor een bouwteam partner (aannemer) is afgerond. De technische uitwerking en aanvraag vergunning loopt volgens plan. De aannemer krijgt direct na de zomer definitief opdracht voor de uitvoering van de renovatie. De werkzaamheden starten in de winterperiode. De grootste en meest zichtbare aanpassingen gebeuren na 1 april 2026. Dit heeft te maken met de direct naastgelegen waterkering. Het is niet toegestaan om gedurende het stormseizoen werkzaamheden te verrichten aan een waterkering, dit in verband met veiligheid voor het functioneren van de kering.

Activiteit

2.5 Lelylijn dichterbij brengen door bij te dragen aan een MIRT Verkenning

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

Noordoostpolder participeert actief in de projectorganisatie vanuit het Ministerie I&W, die de Lelylijn onderzoekt. We blijven actief deelnemen in deze projectorganisatie om zo de Lelylijn te realiseren met een station in Emmeloord. Bij een definitieve keuze voor een MIRT verkenning dragen we ook financieel bij aan vervolgonderzoek. Dit dekken we uit vastgestelde incidentele middelen vanuit het procesvoorstel Lelylijn.

Wat is de status van deze activiteit?

We werken actief mee in de projectorganisatie. De werkzaamheden worden door de projectorganisatie naar tevredenheid uitgevoerd. Het Rijk wil nog niet de stap naar een MIRT-Verkenning zetten en heeft gereserveerde middelen weggehaald. Wij zetten ons vol in op het bijdragen aan het opstellen van een Masterplan Lelylijn welke 2026 gereed moet zijn.

Activiteit

2.6 Veilige buitenwegen met toekomstbestendige beplanting

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Zieke bomen vervangen we door toekomstbestendige beplanting. Dit betekent: passend bij het landschap, de natuurwaarde versterkend en beter bestand tegen boomziektes. Dat doen we vanzelfsprekend ook met oog voor de veiligheid van de weggebruikers.

Wat is de status van deze activiteit?

Zieke bomen maken plaats voor een gevarieerde en vitale beplanting die past bij ons landschap. Daarmee versterken we de natuurontwikkeling en zorgen we voor een groenere omgeving die minder kwetsbaar is voor boomziektes en de gevolgen van klimaatverandering. Uiteraard doen we dit met oog voor de veiligheid van zowel weggebruikers als omwonenden.

Activiteit

2.7 We gaan verder met het Uitvoeringsplan Mobiliteitsplan 2030

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

In 2025 gaan we verder met de snelheidsverlaging van alle erftoegangswegen naar 60 km/uur. De Scandinaviëlaan wordt heringericht tot een gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur en de voorbereidingen lopen om het traject Europalaan – Zwin in te richten als 30 km/uur-zone. Ook de voorbereidingen voor de herinrichting van de Espelerlaan gaan lopen, rekening houdend met de diverse ontwikkelingen op en aan de weg.

Wat is de status van deze activiteit?

Op verschillende erftoegangswegen is de maximumsnelheid verlaagd naar 60 km/uur. De voorbereidingen van de Scandinaviëlaan en de route Europalaan-Zwin zijn in volle gang. De uitvoering hiervan start in 2026. De Espelerlaan bevindt zich momenteel in de verkenningsfase. De lessen vanuit de evaluatie van de pilot 'superblock Voorsterweg’ passen we toe bij de uitwerking van de volgende projecten en superblocks.

Activiteit

2.8 We vergroten de verkeersveiligheid voor een betere leefbaarheid

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Het budget vanuit het coalitieakkoord voor Veilige buitenwegen zetten we in voor diverse verkeersveiligheidsmaatregelen op de buitenwegen. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom benutten we subsidies vanuit het Rijk en provincie Flevoland voor verkeersveiligheidsmaatregelen. We maken zoveel mogelijk werk met werk: we koppelen verkeersveiligheidsmaatregelen aan maatregelen vanuit het Mobiliteitsplan 2030 en het groot onderhoud van de wegen. Zo leggen we bijvoorbeeld bermverharding aan en realiseren we passeerstroken langs smallere erftoegangswegen.

We werken nauw samen met omliggende gemeenten en de provincie voor een optimale afstemming van werkzaamheden. We beperken zo verkeershinder en verbeteren de doorstroming.

Wat is de status van deze activiteit?

Met behulp van subsidies zijn vijf kruisingen veilig ingericht met een kruispuntplateau 60 km/uur en verder is de rotonde Marknesserweg-Kamperweg aangelegd. Langs de Ettenlandseweg en Blankerhammerweg is bermverharding aangelegd. Langs de Bomenweg zijn passeerhavens aangelegd. De Bomenweg is gelijktijdig met het groot onderhoud voorzien van snelheidsremmende maatregelen passend bij de verlaagde maximumsnelheid van 60 km/uur.

Activiteit

2.9 We leveren real-time verkeersinformatie voor veiliger en efficiënter wegverkeer

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Op 1 januari 2025 treedt nieuwe Europese wetgeving in om verkeersdata, de zogenoemde Real Time Traffic Information (RTTI), goed bij te houden en digitaal beschikbaar te stellen. Dat betekent dat we verschillende data-items moeten aanleveren en actueel moeten houden via de DataTop15. Denk bijvoorbeeld aan actuele en geplande wegwerkzaamheden, wegkenmerken zoals de maximumsnelheid en alle verkeersborden. RTTI biedt verschillende voordelen voor een betere doorstroming en verbeterde veiligheid op de weg. Het op orde brengen en houden van de data (zoals verkeersborden) vraagt echter ook extra capaciteit en kennis.

Wat is de status van deze activiteit?

De wettelijke vereiste data-items hebben we op orde en stellen we digitaal beschikbaar. Voor het op orde brengen van de verkeersbordendata volgen we de ontwikkelingen bij het Rijk, omdat hier mogelijk middelen voor beschikbaar komen.

Activiteit

2.10 Voorzien in infra

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

In 2024 stelden we de vervangingsopgave van wegen en civiele kunstwerken op. Begin 2025 volgt het uitvoeringsprogramma voor de vervangingsopgave. In de komende jaren dient geïnvesteerd te worden om (gedeelten van) wegen en de verouderde verkeersbruggen te vervangen. Ook de veranderingen in het klimaat vragen om aanpassingen van de infrastructuur. We ervaren in toenemende mate droogteschade aan buitenwegen en schades door wortelopdruk binnen de bebouwde kom. Ook keuzes rondom herstel van deze schades worden voorgelegd in het uitvoeringsprogramma. Voor het maken van onderbouwde keuzes en de programmering maken we gebruik van de methodiek van Assetmanagement.  

Wat is de status van deze activiteit?

In mei is het rapport Voorzien in infra vastgesteld in de raad en is een scenario gekozen voor de vervanging van wegen en civiele kunstwerken. Na de vaststelling van de strategie volgt eind 2025 het Uitvoeringsplan. In 2026 staan de eerste vervangingen gepland.

Activiteit

2.11 Busstation beter inrichten

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Gezamenlijk met provincie Flevoland kijken we hoe we het busstation in Emmeloord meer toegankelijk kunnen maken voor slechtzienden en/of invaliden. Daarnaast wordt ingezet om het busstation aan te wijzen als Centrumhub. We onderzoeken welke aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.

Wat is de status van deze activiteit?

Het onderzoek naar hoe het busstation verbeterd kan worden is in een afrondende fase.  

Activiteit

2.12 Hoogwaardige fietsroute Urk-Emmeloord-Marknesse

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Samen met provincie Flevoland en gemeente Urk werken we aan een hoogwaardige fietsroute tussen Urk-Emmeloord-Marknesse. We maken, samen met de provincie, concreet welke aanpassingen binnen de bebouwde kom in Emmeloord en Marknesse nodig zijn om de hoogwaardige fietsroute te realiseren.  

Wat is de status van deze activiteit?

Een intentieovereenkomst met de Provincie voor een vervolgstudie naar de fietsroute is getekend.  

Activiteit

2.13 We sluiten een bestuursovereenkomst met de provincie over wegenoverdracht

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Als onderdeel van het Mobiliteitsplan 2030 werken we samen met provincie Flevoland aan een overeenkomst om wegen over te dragen richting gemeente Noordoostpolder zoals de Baan in Ens en de Galamalaan in Creil. Zo kunnen we als gemeente sturen op het toevoegen van een meer passende snelheid door een aantal dorpen. Voor Ens en Marknesse zetten we ons in voor passende verkeersstructuren om de kernen te ontzien.

Wat is de status van deze activiteit?

De principe afspraken over het overnemen van een aantal provinciale weggedeelten zijn in concept gereed. Nadere besluitvorming volgt later dit jaar.

Wat zijn onze ambities?

3. Een bruisend Noordoostpolder

Omschrijving

De Noordoostpolder ontwikkelt zich verder tot een bruisend gebied waar genoeg te beleven is voor jong en oud. Dorpen kunnen en willen zelf veel doen om de leefbaarheid te behouden en te versterken.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

3.1 We ondersteunen bewonersinitiatieven voor een leefbaar landelijk gebied

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Ook in 2025 helpen we bewoners en organisaties die goede ideeën hebben om de leefbaarheid van hun dorp te versterken. Dat doen we met leadersubsidies. Dit zijn Europese subsidies met gemeentelijke cofinanciering. Nieuw is dat leadersubsidies in deze periode ook aangevraagd kunnen worden voor projecten die bijdragen aan verduurzaming (zoals duurzame energie en bescherming van biodiversiteit). Dit is een verbreding van het leaderprogramma, want tot nu toe ging dat alleen over leefbaarheid (versterking van sociale cohesie, voldoende voorzieningen etc.).

Wat is de status van deze activiteit?

Er zijn in deze leaderperiode tot nu toe ca 10 projectideeën uit Noordoostpolder ingediend. De leaderperiode loopt nog t/m 2027.

Activiteit

3.2 We stellen coffeeshopbeleid vast

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Nadat de raad in 2023 heeft ingestemd met de startnotitie Coffeeshop, is in 2024 onderzoek verricht naar de mogelijke komst van een coffeeshop in de Noordoostpolder, in het kader van volksgezondheid, leefbaarheid en criminaliteit. Parallel aan het onderzoek wordt beleid ontwikkeld. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kunt u in 2025 een gefundeerd besluit nemen met betrekking tot de ambitie om ruimte te bieden aan een coffeeshop en het opgestelde beleid. Bij positieve besluitvorming wordt de realisatie van een coffeeshop verder uitgewerkt.  

Wat is de status van deze activiteit?

De raad heeft niet ingestemd met het realiseren van een coffeeshop en het laten vaststellen van coffeeshopbeleid door de burgemeester. Daarmee is er geen coffeeshopbeleid vastgesteld.  

Activiteit

3.3 Uitvoeringsregels evenementen

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

Jaarlijks vinden er ongeveer 175 evenementen plaats. Het aantal en de omvang van de evenementen nemen ieder jaar toe. Maar evenementen kunnen voor bijvoorbeeld omwonenden van de evenementen overlast geven van geluid of verkeer. Veel evenementen zijn in de afgelopen jaren gegroeid en trekken veel bezoekers. Dit vraagt om uitvoeringsregels voor de toetsing aan en beoordeling van de aanvragen en het toezicht en handhaving daarop. We zijn ook bezig met vereenvoudiging van de processen met de ondersteuning in de vergunningen, onder andere de uitvoeringsregels..

Wat is de status van deze activiteit?

Er is een licht verhoogd aantal evenementen verwacht. Een stijging van maximaal 5%. De evenementen worden over het algemeen goed bezocht. Er is een lichte stijging van het totaal aantal bezoekers te zien bij de sportevenementen. Bij de festivals is een lichte afname van het totaal aantal bezoekers te zien. Een schatting van de toename van bezoekers verschilt per evenement en is door ons niet te maken. Wij houden geen overzichten van totaal aantal bezoekers per evenement bij. In het vergunningsproces voor een evenement worden de belangen van omwonenden in de afweging meegenomen. Waar nodig worden vergunningsvoorwaarden verscherpt. Het toezicht op evenementen is, door personele aantallen, niet volledig sluitend. Er worden, bij de B en C evenementen, keuzes gemaakt op basis van verwachte onveiligheid en/of overlast. We proberen de toezicht en handhaving daar plaats te laten vinden waar dat het meest nodig is. De processen rond het verlenen van evenementenvergunning is vereenvoudigd. Na het evenementenseizoen 2025 zal een evaluatie plaatsvinden.

Wat zijn onze ambities?

4. Duurzamer, groener en schoner

Omschrijving

We gaan door met verduurzaming. Dat doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Ons uitgangspunt is ‘haalbaar en betaalbaar voor iedereen.’
De afvalinzameling willen we op een eerlijke en effectieve manier regelen voor al onze inwoners. De openbare ruimte houden we aantrekkelijk en groen.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

4.1 We herijken onze ambities en geven de gemeentelijk organisatie meer slagkracht

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We stellen de duurzame doelenagenda’s op voor de zes lijnen van het programma Klimaat en Energie. Dit betekent soms het herijken van bestaand beleid en in andere gevallen nieuw beleid opstellen. In onze eigen organisatie kijken we naar mogelijkheden om verder te verduurzamen. Hierbij ligt de focus op het gemeentelijk vastgoed en inkoop.

Wat is de status van deze activiteit?

In plaats van duurzame doelenagenda's werken we aan de ambitiedocumenten Energietransitie en Circulaire Economie. Deze worden in het najaar aan de raad voorgelegd.

Activiteit

4.2 Nationaal isolatie programma

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We geven uitvoering aan de lokale aanpak isolatie onder het Rijks’ NIP-programma, waarvoor we een specifieke uitkering hebben ontvangen. De uitvoering van het plan start in 2025. We richten ons daarbij eerst op woningen met een laag energielabel en inwoners die mogelijk ook met energiearmoede te maken hebben. Het doel is om het energieverbruik van te verlagen met een lagere energierekening en beter wooncomfort als gevolg. Het Nationaal Isolatie Programma loopt tot ten minste 2028.

Wat is de status van deze activiteit?

De verwachting is dat we in september kunnen starten met de isolatiesubsidie. Deze (gemeentelijke) subsidie wordt betaald vanuit de rijksmiddelen SpUk-LAI.  

Activiteit

4.3 Transitie visie warmte omzetten naar warmteprogramma

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

De transitievisie warmte wordt herijkt. Hiermee wordt verdere invulling gegeven aan de warmtetransitie en is het tevens de aanzet voor het warmteprogramma. Alle gemeenten leggen uiterlijk eind 2026 in een warmteprogramma vast welke wijken, buurten en dorpskernen voor 2035 van het aardgas afgaan en hoe. Het warmteprogramma (voorheen: transitievisie warmte) wordt verplicht zodra de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) van kracht is. De beoogde inwerkingtreding van de Wgiw is 1 juli 2025.

Wat is de status van deze activiteit?

Voorbereidende onderzoeken die input zijn voor het warmteprogramma zijn rond de zomer afgerond. De Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie is 10 december 2024 door de eerste Kamer aangenomen.

Activiteit

4.4 Verder met Nagele in Balans

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We gaan verder met de proeftuin aardgasvrije wijk Nagele en bieden actief ondersteuning om de proeftuin tot een succes te maken.

Wat is de status van deze activiteit?

De proeftuin loopt nog door waarbij in het najaar het pilotproject ingrijpend aangepast wordt waardoor het energierendement sterk verbetert en de doelstelling van een aardgasvrij, financieel rendabel en toekomstbestendig warmtesysteem wordt bereikt. Hiervoor is eind juni 2025 subsidie verleend vanuit de decentralisatie uitkering. Daarnaast zijn er diverse scenario's uitgewerkt voor het aardgasvrij maken van heel Nagele, variërend van een individuele oplossing (warmtepompen) tot een collectief systeem (warmtenet). Het scenario voor een warmtenet wordt verder uitgewerkt tot een concreet plan met businesscase omdat dit scenario het meest kansrijk is om het dorp aardgasvrij te maken.

Activiteit

4.5 We werken aan een robuuste energie-infrastructuur en bieden ruimte aan pilots en experimenten

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We pakken een actieve faciliterende rol bij de aanleg van energie-infraprojecten en het ondersteunen van innovatieve oplossingen. Bovendien dragen we bij aan het zo snel mogelijk oplossen van netcongestie. We blijven in gesprek met provincie en netbeheerders om de belangen van onze ondernemers te behartigen. Dit doen we onder andere via het Energy Board Flevoland.

Wat is de status van deze activiteit?

Er is een aanjager energy hubs aangesteld die op een aantal bedrijventerreinen de mogelijkheid voor hubs verkent. Voor de ondersteuning van nieuwe energy hubs zijn er pilotmiddelen beschikbaar.
We zijn voortdurend in gesprek met provincie en netbeheerders om de gevolgen van netcongestie voor onze ondernemers te beperken. Zo is er inmiddels het Actieprogramma Noordelijke Flevoland in werking waarin gemeente en provincie met netbeheerder Liander verdere vertraging van netuitbreiding in Noordelijk Flevoland wil voorkomen.  
Echter, dit voorkomt niet dat zich nieuwe uitdagingen voordoen. Zo is onlangs gebleken dat de groei van de vraag leidt tot een extra netcongestie knelpunt op het onderstation Emmeloord-Zuid.
Netcongestie zal voorlopig niet zijn verholpen en een uitdaging zijn waar gemeente Noordoostpolder een actieve rol in neemt.

Activiteit

4.6 We werken aan een robuuste en toekomstbestendig energiesysteem

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We stellen een lokale energietransitievisie op. Hierin beschrijven we de toekomstige functies van verschillende energiedragers in Noordelijk Flevoland. Dit is de basis voor verdere stappen in de energie- en warmtetransitie.

Wat is de status van deze activiteit?

In het najaar wordt het ambitiedocument Energietransitie aan de raad voorgelegd. Daarnaast worden inhoudelijke onderzoeken gedaan voor een omgevingsprogramma Energietransitie, waar het Warmteprogramma onderdeel van wordt.

Activiteit

4.7 We ondersteunen het Netwerk-Energieneutraal

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Doel is om nieuwe partijen te binden aan het netwerk en zo duurzame initiatieven van, voor, en door te polder te laten ontstaan. Bovendien blijven we evalueren en processen herijken.

Wat is de status van deze activiteit?

Momenteel is er geen activiteit vanuit het Netwerk Energieneutraal. In het najaar wordt een kwartiermaker aangesteld om de toekomst van het Netwerk te onderzoeken.

Activiteit

4.8 We richten een fonds in voor de gebiedsbijdragen uit grootschalige- zonneparken en energieopslagprojecten

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Bij het fonds wordt een regeling opgesteld voor de besteding van de beschikbare middelen. We betrekken hier de samenleving bij om tot passende inzet van de middelen te komen.

Wat is de status van deze activiteit?

Er is een beeldvormende sessie geweest met de raad. In het najaar ligt een nota van uitgangspunten bij de raad. Op basis hiervan wordt het fonds ingericht.

Activiteit

4.9 We versterken de natuur en biodiversiteit

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We benutten kansen om de biodiversiteit te versterken. Daarmee voeren we het beleid uit dat wij eind 2021 hiervoor vaststelden. In de komende jaren gaan we door met de uitvoering daarvan. Onder andere door ecologische bermen aan te leggen. En door de invasieve exoten die schadelijk kunnen zijn voor de natuur, zoals de berenklauw, te bestrijden.  

Wat is de status van deze activiteit?

De activiteiten waarvoor subsidie is verleend, voeren we uit.

Activiteit

4.10 We maken een nieuw beleidsplan voor afvalbeheer

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

In 2024-2025 maken we een (nieuw) Afval- en grondstoffenplan. Het oude beleidsplan is afgelopen en uit de evaluatie van het recycletarief blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering van het inzamelresultaat. In het nieuwe plan komen onze ambities voor huishoudelijk afval. Die gaan vooral over: het inzamelresultaat, de kosten en de dienstverlening, in onderlinge samenhang.

Wat is de status van deze activiteit?

Het nieuwe Afvalbeleidsplan wordt in het najaar voor besluitvorming aangeboden aan de raad.

Activiteit

4.11 We geven uitvoering aan klimaatadaptieve maatregelen

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Vooruitlopend op een nog vast te stellen uitvoeringsprogramma gaan we, mede ondersteund vanuit financiële ondersteuning van het Rijk, voor 2025 een aantal projecten voorbereiden en uitvoeren. Het betreft:

  • Westerrand, Zuiderrand en Achterzijde te Espel;
  • Espelervaart fase 5: Europalaan en Zwin.

In de genoemde straten passen we de bestaande gemengde rioleringsstelsels aan naar het aanleggen van een gescheiden stelsels door afval- en regenwater te scheiden. Gelijktijdig verminderen we de bestaande verharding in de openbare ruimte door stenen te verwijderen en meer groen aan te leggen. Voorwaarde bij het benutten van de rijkssubsidie is dat de uit te voeren klimaatadaptieve maatregelen uiterlijk eind 2027 gereed moet zijn. Dit is voor ons reden dat wij vorig jaar hiervoor tijdig rijkssubsidie hebben aangevraagd. Inmiddels heeft het Rijk positief beschikt en de gevraagde subsidie aan ons toegekend.

Wat is de status van deze activiteit?

Na de presentatie van het “Masterplan Espel” is besloten het geplande groot onderhoud te herprogrammeren, zodat dit beter aansluit bij de ambities uit het plan. Het onderhoud aan het entreegebied (Keggehof) wordt naar voren gehaald en staat nu gepland voor 2027. De werkzaamheden aan de Westerrand, Zuidrand, Achterzijde en een deel van de Windmolenhoek worden uitgesteld.

Fase 5 van de Espelervaart ligt nog steeds op schema om de klimaatadaptieve maatregelen uiterlijk eind 2027 te realiseren om optimaal gebruik te maken van de door het Rijk toegekende subsidie. De voorbereidingen zijn in 2024 gestart voor het traject Europalaan – Zwin. De uitvoering staat gepland voor 2026 en 2027, in combinatie met het Mobiliteitsplan dat de maximumsnelheid op deze route verlaagt naar 30 km/uur.

Activiteit

4.12 We werken aan een toekomstbestendige waterketen Noordelijk Flevoland

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

In Noordelijk Flevoland zijn voor het huidig aanbod van de drinkwatervoorziening de grenzen bereikt. Hetzelfde geldt voor het afvoeren en het zuiveren van het vrijkomend afvalwater. De rek is uit de waterketen. Voor het realiseren van een toekomstbestendig watersysteem staat Noordelijk Flevoland voor uitdagingen op het gebied van drinkwater, proceswater en afvalwater. Provincie Flevoland is de primaire trekker van dit project. Voor 2025 is het de bedoeling om een gezamenlijk plan van aanpak uit te voeren voor een toekomstbestendig watersysteem voor Noordelijk Flevoland. Daarvoor is een gebiedsbrede samenwerking tussen de verantwoordelijke overheden en semioverheden nodig. Het is daarbij de bedoeling door middel van een gezamenlijk gebiedsproces te zoeken naar innovatieve oplossingen.  

Wat is de status van deze activiteit?

Er loopt onderzoek om grootaansluitingen door Vitens in Noordelijk Flevoland op ultrakorte termijn (2025–2030) weer mogelijk te maken. Daarnaast wordt de afvalwaterketen geanalyseerd met het doel deze te optimaliseren.

Activiteit

4.13 We participeren in het gebiedsproces bodemdaling Flevoland

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

Wij werken samen met de ondertekende partijen zoals waterschap en provincie Flevoland, van de intentieovereenkomst om tot gedeelde integrale inzichten te komen. Daarnaast zijn agrarische ondernemers en het Rijk hierbij als partner betrokken. Het proces moet ons handvatten geven voor het ontwikkelen van passend beleid voor het omgaan met bodemdaling. Door praktisch getoetste kennis willen wij bruikbaar inzicht krijgen over haalbare en kansrijke strategieën voor het grondgebruik in gebieden die door voortgaande bodemdaling zodanig vernatten, dat voortzetting van het huidig agrarisch grondgebruik niet langer mogelijk is. Wij zoeken naar mogelijkheden om deze gronden in de toekomst in te kunnen zetten voor maatschappelijke doelen of andere functies.

Wat is de status van deze activiteit?

Om goed onderbouwde perspectieven voor bodemdaling en vernatting in de landbouw te ontwikkelen, starten de ondertekende partijen in 2026 de praktijktoets. Deze fase richt zich op cruciale onderzoeksvragen over de ernst, gevolgen en mogelijke maatregelen, inclusief kosten en neveneffecten. Onder het motto 'samen naar buiten!' staan bewustwording, kennisdeling en inzicht centraal. In direct contact met agrariërs wordt gewerkt aan beter begrip van bodemdaling, het watersysteem en de effectiviteit van maatregelen.

Activiteit

4.14 We werken aan beleid om te sturen op biobased en circulair bouwen

Portefeuillehouder:

René van Amersfoort

We zetten ons in om dit meer te stimuleren binnen de gemeente en werken aan beleid om dit meer te stimuleren binnen nieuwbouw en verbouw.

Wat is de status van deze activiteit?

Begin 2025 is een beeldvormende sessie geweest met de raad. Momenteel werken we aan het ambitiedocument 'Circulair en verantwoord gebruik van materialen en grondstoffen', waarin we de kansen en mogelijkheden voor biobased en circulair bouwen verder uitwerken. In het najaar wordt het ambitiedocument ter besluitvorming aan de raad voorgelegd

Wat zijn onze ambities?

5. We houden de Noordoostpolder veilig

Omschrijving

Iedereen in de Noordoostpolder heeft recht op veiligheid: achter de voordeur en in de openbare ruimte. We willen dat onze inwoners zich veilig voelen en veilig zijn in de Noordoostpolder.

Wat gaan we in 2025 hiervoor doen?

Activiteit

5.1 We geven uitvoering aan het nieuwe integraal veiligheidsplan

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

De integraal gebiedswerkers zijn zichtbaar aanwezig in de wijken en dorpen en dragen daarmee bij aan een leefbare en veilige omgeving.

Wat is de status van deze activiteit?

De zichtbaarheid van de Integraal gebiedswerkers en Boa's op straat draagt bij aan een veilige en leefbare omgeving. De acties in het Integraal Veiligheidsplan zijn vertaald naar een Uitvoeringsplan. De laatste punten uit de acties van voorgaand jaar zijn ondertussen ook afgerond. Momenteel zijn wij bezig met het uitvoeren van het Uitvoeringsplan 2025.

Activiteit

5.2 We vergroten het bewustzijn op gebied van ondermijning en zetten stappen in de daadwerkelijk aanpak daarvan

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

In 2024 is een aanvang gemaakt met het vergroten van de bewustwording van personeel van de gemeente Noordoostpolder door middel van training. Het streven is om alle medewerkers en bestuur die training te laten volgen. Voor het vergroten van bewustwording en het verkleinen van de kans op slachtofferschap van ondernemers werken we samen met het platform veilig ondernemen. We houden één of meerdere integrale controles om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. We trekken in het lokale ondermijningsoverleg nauw met onze interne en externe partners op. Met initiatieven zoals WAAKS en Meld Misdaad Anoniem vergroten we de meldingsbereidheid onder onze inwoners. We onderzoeken hoe we het best gebruik kunnen maken van de tot onze beschikking staande informatie.

Wat is de status van deze activiteit?

We zitten momenteel in de vervolgfase. Dit houdt onder andere in dat de eerste analyses via WEB-IQ zijn uitgevoerd. Deze en eerder verkregen informatie zullen worden verwerkt en nader worden bekeken. Op basis daarvan zullen er in de tweede helft van 2025 integrale controles worden uitgevoerd.

Activiteit

5.3 We zetten blijvend in op een verstevigde koppeling tussen zorg en veiligheid in onze aanpak

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

We zorgen voor een sterke samenwerking met in- en externe betrokken partners en zorgen ervoor dat de persoonsgerichte aanpak bij lopende casuïstiek daar waar nodig ingezet kan worden. Er is een samenwerking met het Zorg en Veiligheidshuis Flevoland om indien nodig te kunnen opschalen. Daar waar processen intern aangescherpt kunnen worden, hebben we daar blijvend oog voor. Hiermee voorkomen we dat kwetsbare en/of overlast gevende personen die woonachtig zijn in de Noordoostpolder tussen wal en schip vallen. Mocht het nodig zijn zal er een aanpak gericht op jongeren worden gestart waarbij de jeugdagent en jongerenwerkers een centrale rol vervullen.

Wat is de status van deze activiteit?

De samenwerking met in- en externe partners is in het afgelopen jaren zeer versterkt. Hiermee is de aanpak die wij als gemeente bieden ook succesvoller en effectiever geworden. Hierbij valt bijvoorbeeld te zien dat het proces rondom de Persoonsgerichte aanpak goed draait, met succes afgeronde casussen toont en in overleg met ketenpartners ook nieuwe casuïstiek oplevert.

Activiteit

5.4 We vergroten bewustwording van en weerbaarheid tegen cybercriminaliteit

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

Dit doen wij specifiek voor de doelgroepen jeugd, ouderen en ondernemers (MKB). In nauwe samenwerking met de andere gemeenten in Flevoland werken we op een effectieve en lerende manier aan de snelle ontwikkelingen die plaatsvinden op het gebied van digitale veiligheid.

Wat is de status van deze activiteit?

Samen met de andere Flevolandse gemeenten en de regio Midden-Nederland zetten we in op een van de nieuwste onderwerpen op gebied van veiligheid. De digitale veiligheid en cybercriminaliteit. Middels campagnes en acties hebben wij ons gericht op het weerbaar maken van de inwoners van de Noordoostpolder. Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan door middel van gesprekken met ondernemers.
Daarnaast is en wordt de samenwerking met betrekking tot complexe casuïstiek verbeterd, dit zorgt voor een effectievere aanpak en betere vroeg signalering.
Ten aanzien van mensenhandel en radicalisering werken we aan de bekendheid van het onderwerp onder interne en externe collega's.  Hierdoor komen de signalen beter terecht en wordt informatie beter gedeeld. Hierbij wordt de samenwerking met het Zorg en Veiligheidshuis als zeer prettig en goed ervaren, dit zie je bijvoorbeeld in de op- en afschaling van casuïstiek.

Activiteit

5.5 We investeren in de inrichting van onze lokale crisisorganisatie

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

We hebben daarbij met name aandacht voor training en oefening.

Wat is de status van deze activiteit?

Door middel van tijdelijke inhuur wordt hard gewerkt aan de inrichting van de lokale crisisorganisatie. Hierbij zijn alle lokale piketfuncties ingevuld en zijn deze collega's allemaal opgeleid of in afronding van hun opleiding. Daarnaast zijn er diverse trainingen geweest, dit zowel voor piketfunctionarissen als de leden van het college van burgemeester en wethouders.

Activiteit

5.6 We blijven bij de Veiligheidsregio aandacht vragen voor de werving van brandweervrijwilligers

Portefeuillehouder:

Roger de Groot

Brandweervrijwilligers zijn essentieel om onze posten bemand te houden en te zorgen dat er tijdig kan worden uitgerukt waar nodig. Om te zorgen dat dit nu en in de toekomst geborgd blijft wordt er altijd, en in overleg met en door de brandweer gekeken naar de bezetting, werving en opleiding van vrijwilligers.  

Wat is de status van deze activiteit?

In de periodieke overleggen wordt gesproken over de beschikbaarheid en getraindheid van de collega's van de vrijwillige brandweer. Hierdoor is er een goed zicht op de situatie. De ontwikkeling van de nieuwe brandweerkazernes in de dorpen wordt gezien als waardevolle toevoeging en zal de brandweer weer klaarmaken voor de toekomst. Het enthousiasme van de vrijwilligers wordt hiermee vergroot en zij verwachten dat dit helpt bij het op peil houden van het aantal vrijwilligers.

Activiteit

5.7 We leggen de raad een plan voor over de inzet van Oekraïnegelden

Portefeuillehouder:

Toon van Steen

Op verschillende locaties in onze gemeente vangen we ontheemde Oekraïners op sinds maart 2022. De door het Rijk beschikbaar gestelde gelden blijken tot op heden hoger dan de werkelijke kosten, waardoor we als gemeente € 8,8 miljoen overhouden. In 2025 legt het college een raadsvoorstel met bestedingsplan voor deze middelen voor aan de gemeenteraad.

Wat is de status van deze activiteit?

De raad zal naar verwachting in het najaar het voorstel hierover ontvangen.

Deze pagina is gebouwd op 10/07/2025 14:27:18 met de export van 10/07/2025 14:19:45